31-10-2009 | DE TOCHT IS BEGONNEN! Vanmiddag om 13.00 uur is de Touareg Trail begonnen vanuit Brussel. Het is dit jaar de vijfde en tevens laatste keer dat het op deze manier georganiseerd wordt. Het belooft een zeer zware hard core tocht te worden van ruim 9.000 kilometer. De tocht gaat van Marokko naar Mauretanië, Mail, Burkuna Faso, Ghana, Togo en uiteindelijk Benin. Iedereen zag er uitgerust uit vanmorgen en had er zin in. De stemming was opperbest. Als ik de leider Gert Duson mag geloven, zal de vermoeidheid snel toeslaan tijdens de barbaarse rit. Het kan zelfs voorkomen dat men op weg gaat met wat proviand en dan elkaar na twee of drie dagen weer ziet. De bezemwagen kan namelijk niet overal komen. Je bent dan dus geheel op jezelf aangewezen. Nu eerst naar Zuid-Frankrijk, waar zondagmiddag de Marokkaanse vrachtboot vertrekt vanuit Sète. De boot is een barrel waar af een toe een motor uitvalt. Deze tocht duurt 36 uur. Wordt vervolgd ![]() |
04-11-2009 | ONTBERINGEN IN MAROKKO Na twee dagen niks te hebben gehoord, had ik toch gisteravond Erik weer eens aan de lijn. Hij stond bij een pompstation en had nog 80 kilometer te gaan van een barre tocht van 450 kilometer off-road. De eerste band is al geklapt. De stofmaskers zijn al weer tevoorschijn gehaald. Van de schone auto is niet veel meer te zien. Alles en iedereen zit onder het stof. De stemming was echter opperbest. Ze gaan ervoor, onze helden! Ik kreeg net nog een nagekomen bericht dat de route vandaag nog zwaarder zal worden. Maar…. aan het eind wacht een douche. Nou, daar doe je het toch allemaal voor. WORDT VERVOLGD ![]() |
05-11-2009 | BEETJE SCHADE AAN AUTO De tweede zeer zware dag zit erop en de groep is aangeland in het plaatsje Merzouga. Een rit van 361 km waarvan zeker 250 km off-road. Een prachtig landschap tussen de bergen met mooie rivieren. Soms moesten kleine stroompjes worden overgestoken met de eenden. De auto houdt het goed met al die steile bergen die beklommen moeten worden. Toch ging er eventjes iets mis en hebben de boys iets geraakt. Nu is een schokbreker krom en missen twee bouten. Vandaag zullen ze proberen die te rechten. Het is vandaag een soort “rustdag” met slechts een halve dagtocht naar Zagora alwaar ze vrijdag ook zullen verblijven. Het stof van drie dagen is er inmiddels weer af gedoucht. WORDT VERVOLGD ![]() |
06-11-2009 | Berichtje uit Zagaro Na twee dagen rijden aangekomen in Zagaro. Ongeveer 260Km afgelegd en geluk bij een ongeluk niet helemaal de route gevolgd. Hierdoor zijn we niet op een track beland van ca. 250 meter waar anderen soms wel twee uur over gedaan hebben. Van de groep hebben 10 teams dan het bivak niet gehaald en zijn halverwege blijven overnachten. Wij kwamen als eerste in het kamp aan, voor Gert die we niet hadden zien staan toen hij niet verder kwam met drie platte banden. Hij schijnt wel geroepen en gezwaaid te hebben. Vandaag lekker uitrusten in het hotel, lekker op een echt bed slapen een warme douche pakken een ook nog even het zwembad in. Morgen gaat het weer verder. Groeten, Erik en Peter. |
10-11-2009 | OP WEG NAAR MAURETANIË Als het goed is, is de ploeg vanmorgen vroeg om ca. half vier vertrokken om maar vroeg bij de grens te zijn met Mauretanië. Maandag is er flink doorgereden over een afstand van ruim 800 kilometer. Dwars door de woestijn, maar gelukkig wel over asfalt. De grens met Mauretanië is altijd een flinke hobbel, want de ambtenaren daar zijn niet zo makkelijk en lichtelijk corrupt. Vaak lange wachttijden in de brandende zon. Ik wacht met smart op meer nieuws. WORDT VERVOLGD ![]() |
10-11-2009 | FOTO’S EN FILMPJE OP YOUTUBE Je kunt leuke foto’s en een filmpje bekijken op youtube. Voor de foto’s: http://www.youtube.com/watch?v=hOipO1A-03Y Voor het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=vCZ8m3197dA Veel kijkplezier! |
12-11-2009 | BERICHTEN UIT DE DESERT Ik heb al twee dagen niets meer gehoord, maar ik heb even op een website van een andere deelnemer gekeken, waar Erik en Peter mee optrekken. Het blijkt dat ze vanaf maandag twee dagen in woestijn hebben doorgebracht, waar ze helemaal op zichzelf zijn aangewezen. Dus geen grote catering- en onderdelentruck, maar alles zelf uitzoeken. Ze hebben wel wat eten meegekregen en zelfs een pak meel met uitleg om in het zand een eigen brood te bakken. De route voor de maandag en dinsdag was slechts 560km maar wel zwaar. Ze reden langs de spoorbaan waar ook de langste trein van de wereld over rijdt, zeker 6x per dag. Ze konden op de spoorbaan rijden maar moesten natuurlijk wel uitkijken niet te worden overreden door dit lange gevaarte. WORDT VERVOLGD ![]() |
13-11-2009 | PECH IN DE WOESTIJN Vannacht om 12.00 uur belde Erik. Hij was erg moe. Het was een barre tocht geweest langs de spoorlijn. Gek genoeg kwam er helemaal geen trein aan. Later bleek waarom: deze treinen rijden ‘s-nachts toen de groep probeerde te slapen. Er kwam geen eind aan de trein en het leek wel of deze vierkante wielen had. En dat drie keer. Weer weinig geslapen dus. De woestijn was afwisselend steengruis en zacht zand. Opeens stopte de Acadyane en de wielen stonden scheef. Het bleek dat ??n van de asbouten was gebroken. Snel Gert Duson gewaarschuwd en hulp kwam al snel. Na twee en een half uur klussen en zwoegen reed de auto weer. Het is al met al een slopende tocht met weinig nachtrust. Erik zei zelfs dat het weleens de laatste keer zou kunnen zijn dat hij mee gaat met zoiets. Ik wist niet wat ik hoorde en heb meteen gevraagd of hij dat in viervoud naar me wilde faxen. WORDT VERVOLGD ![]() |
18-11-2009 | TWEE DAGEN IN BAMAKO Gisteravond laat weer eens iets gehoord van het front. De groep is moe maar voldaan aangeland in Bamako en daar blijven ze tot en met donderdag. Lekker even kleding wassen en natuurlijk ook jezelf, uitrusten en auto repareren. Dit is wel nodig, want de aca heeft geen schokbrekers meer. Dat was een hele aparte ervaring met rijden. Erik zal proberen om in Bamako in ieder geval één schokbreker te (laten) lassen. Onderweg kwamen ze langs een waterval van minimaal 15 meer hoog. Een duik in het water was met de hitte van meer dan 40 graden niet te weerstaan. De route was qua kilometers gisteren misschien niet zo lang, maar desondanks kon de groep pas gisteravond laat aan de maaltijd. Bij off-road rijden kun je er rustig een paar uur bij optellen. WORD VERVOLGD! ![]() |
22-3-2023 | Helaas is er geen vervolg verslag meer. De tekst is niet meer terug te vinden. We zijn in ieder geval veilig terug gekomen met vliegtuig, de Acadiane is per boot terug gekomen en in december 2022 hebben we de Acadiane verkocht. Het was een mooi avontuur om niet te vergeten. Erik |